17:58|جمعه, اردیبهشت 28 ,1403
تاریخ انتشار: 27 شهریور 1397 - 15:23
کد خبر: 10326
باریش گزارش می‌دهد:

رد پای دلالان از تولید انگور پاک نمی‌شود

اثر رد پای دلالان در مسیر اقتصاد انگور بسیار مبرهن بوده، ولی متاسفانه تاکنون اقدامی از سوی مسئولان در برخورد با آن‌ها صورت نگرفته و این موجب شده است، کشاورزان زحمتکش سودی از تولید این محصول نبرده و عمده سود آن، عاید دلالان شود.
رد پای دلالان از تولید انگور پاک نمی‌شود

به گزارش سرویس اقتصادی باریش، اغلب  مردم آذربایجان غربی یا مشغول کشاورزی هستند و یا ارتباط نزدیکی با کشاورزان دارند به هر حال  فعالیت در این عرصه بر هیچیک از مردم استان پوشیده نیست و آذربایجان غربی از معدود استان‌های کشور بوده که در عرصه کشاورزی بیش از صنعت درخشیده است و در حوزه صادرات محصولات کشاورزی از نخستین و برترین استان‌های کشور است.

یکی از مهمترین محصولات کشاورزی استان، انگور است که با توجه به زیاد بودن متقاضی آن در سایر کشورها، و درآمد زایی فوق‌العاده آن به دلیل تنوع در فرآورده‌های تولید شده آنچنان که لازم است رضایت کشاورزان را به همراه ندارد، زیرا مهمترین دلیل آن نبود خرید تضمینی و یا عدم جبران گوشه‌ای از هزینه های تولید از سوی نهادهای مربوطه است.

در واقع با وجود این همه برتری که شامل حال استان بوده آنچه که مورد انتظار است درخشش آذربایجان غربی در راس استان‌های متمول کشور است ولیکن آمار و ارقام برخی دستگاه‌های مربوطه، در آمد استان را کمتر از متوسط کشوری می‌دانند.

در واقع اثر رد پای دلالان در مسیر اقتصاد انگور بسیار مبرهن است، ولی متاسفانه تاکنون اقدامی از سوی مسئولان در برخورد با آن‌ها صورت نگرفته است، کشاورزان علی‌رغم صرف هزینه، زحمت و وقت، سود بسیار ناچیزی از تولید خود می‌برند، این در حالی است که عمده سود،عاید دلالان می‌شود.

آموزش های لازم به کشاورزان در خصوص اقدامات لازم برای مقابله با سرمازدگی از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان ارائه نمی‌شود

یکی از پرورش‌دهندگان انگور در این ارتباط اظهار کرد: کشاورزان همه ساله هزینه‌های بیشماری را برای پرورش انگور و رسیدگی به آن صرف می‌کنند که برخی از آن‌ها با تاثیر پذیرفتن از قیمت دلار به مقدار بسیار گزافی رسیده است.

احمد رحمانی در ادامه افزود: برای ارایه انگور به بازار عمدتا به میادین تره‌بار و به صورت تازه‌خوری هزینه بسیاری را برای پرداخت کرایه حمل و نقل، کارگر و سایر موارد صرف می‌کنیم ولی این مبلغ تنها تامین معاش چند ماهه اول زمستان را جبران میکند.

وی گفت: آموزش های لازم به کشاورزان در خصوص اقدامات لازم برای مقابله با سرمازدگی از سوی جهاد کشاورزی ارائه نمی‌شود و در صورت خسارت بیمه خیلی دیر و کمتر از حد واقعی آن جبران خسارت می‌کند.

امسال صادرات انگور آذربایجان‌غربی به کشورهای خارجی کاهش می‌یابد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی وسعت اراضی پرورش انگور در استان را ۲۰ هزار و ۱۰۰ هکتار اعلام و اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میزان برداشت انگور استان ، به مقدار ۱۱۲ هزار تن برسد.

اسمعیل کریم‌زاده، با بیان اینکه ارومیه با تولید ۷۳ هزار تن انگور بیشترین تولید را داشته است، بیان کرد: حدود ۳۰ درصد محصول تولیدی انگور استان به صورت کشمش و‌ ۳۵ درصد دیگر آن به صورت تازه‌خوری به بازار مصرف می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه صادرات انگور در سال جاری در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش خواهد یافت، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۵ هزار تن انگور استان به خارج از کشور صادر شود که عمده دلیل آن کاهش میزان تولید به دلیل خسارت سرمای دیررس بهاره به باغات انگور است و  عمده انگور استان به کشورهای عربی و روسیه صادر می‌شود که ارزش ریالی آن ۳۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید