07:43|شنبه, اردیبهشت 29 ,1403
تاریخ انتشار: 17 بهمن 1397 - 12:00
کد خبر: 11311
یادداشت:

وام‌های ازدواج داغی بر دل جوانان!

مشکلات اقتصادی یکی از عللی است که امروزه سبب کاهش آمار ازدواج در جامعه شده و به عنوان مانعی بزرگ برای ازدواج جوانان تلقی می شود چرا که اگر جوانی مستقلات مالی نداشته باشد تن به ازدواج نمی دهد.
وام‌های ازدواج داغی بر دل جوانان!

سرویس اقتصادی باریش نیوز، مشکلات اقتصادی، نداشتن مستقلات مالی به حدی مانع از ازدواج جوانان می‌شود که دیگر جوانی به سمت ازدواج نمی‌رود چراکه با این اوضاع نابسامان اقتصادی نمی‌توان زندگی کرد و دلیل آن نبود نقدینگی مناسب در سطح کشور است. در سال‌های اخیر و با به وجود آمدن مشکلات اقتصادی در جامعه تنها طرحی که با این مشکلات که سدی برای ازدواج جوانان شده بود مبارزه می‌کرد اعطای وام‌های ازدواج به زوجین بود که متأسفانه با توجه به شرایط حاکم اقتصادی در جامعه، این وام‌ها نیز خودبه‌نوعی بر مشکلات اقتصادی افزوده شدند.
15 میلیون سقف پرداختی وام های ازدواج به جوانان است که عملاً با این شرایط نا به سامان اقتصادی عملاً به آرزوی دست‌نیافتنی تبدیل‌شده که برای گرفتن این تسهیلات شاید روزها در صف انتظار مانده‌اند آیا این رواست که اکنون هیچ عایدی برایشان نشود؟
در این شرایط نابسامان اقتصادی هر یک از زوجینی که متقاضی وام ازدواج می‌شوند نیازمند معرفی ضامن معتبر هستند. اما سؤالی که مطرح می‌شود این است ضامن معرفی‌شده شرایط مندرج در ضمانت‌نامه را دارد  یا خیر، کسری حقوق دارد یا خیر؟ در کل  بانک جوانان را در همان ابتدای زندگی درگیر کلی کاغذبازی می‌کنند تا بتوانند وام درخواستی آن‌ها را پرداخت کنند.
اما مسئله‌ای که ایجاد می‌شود چند نفر از همین جوانان متقاضی می‌توانند ضامن‌های درخواستی بانک را داشته باشند چند نفراز همین ضامنین می‌توانند ضمانت جوانی که در ابتدای راه زندگی است و گرم و سرد روزگار را نچشیده قبول کنند آیا تسهیل کردن شرایط وام‌های اعطایی که اکنون به آرزوهای دست‌نیافتنی تبدیل‌شده ضروری نیست؟
در حالی وام‌های ازدواج رؤیایی محال شده که مشاهده می‌کنیم چه وام‌هایی و بدون درخواست ضامن در همین بانک‌های که وام ازدواج هم اعطا می‌کنند، اعطا می‌شود مسئولان محتری که در مسند اعتبارات و تسهیلات اعطایی بانک می‌نشینید برای اعطای 15میلیون تومان وام ازدواج جوانن را در مسیر پیچ‌وخم‌های راهروهای ادارات می‌دوانید چرا برای اعطای وام‌های میلیاردی و چندین میلیونی این پروسه‌های اداری را طی نمی‌کنید؟
مگر جوانانی که برای تشکیل زندگی به وام احتیاج دارند و به شما مراجعه می‌کنند چه تفاوتی با برخی سفارشی‌ها دارند که بدون طی کردن راهروهای ادارات و معرفی ضامن تمامی وام‌های درخواستیشان بدون هیچ چون‌وچرایی پرداخت می‌شود؟
با توجه به شرایط نابسامان اقتصادی حاکم در جامعه نمایندگانی که در مجلس شورای اسلامی مصوبان قانون هستند با طرحی موافقت کردند که زوج های مشمول وام ازدواج به جای دریافت وام های 15 میلیونی ازدواج ، وام کالاهای تولید داخل برای تسهیل زندگی جوانان در ابتدای زندگی دریافت کنند و دلیل این امر تسهیل امر ازدواج در جامعه است.
 طرح دیگری هم با دستور روحانی رئیس‌جمهور و مساعدت بانک مرکزی ارائه شد که انتظار می‌رفت روند پرداخت تسهیلات ازدواج سریع‌تر صورت گیرد اما متأسفانه به دلیل عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات وام ازدواج جوانان را بار دیگر امیدشان را ناامید کردند اکنون جوانان هیچ امیدی برای تشکیل زندگی ندارند چراکه هم وضعیت اقتصادی نابسامان است و تسهیلات ازدواج زوجین جوان در پرده نامعلومی قرار دارد و عملاً به رؤیایی دست‌نیافتنی تبدیل‌شده است.
امروزه مسئولان و متولیان امر تسهیل سازی ازدواج باید از جوانان حمایت کنند و از دواندن در جوانان در راهروهای ادارات صرف‌نظر کنند چراکه جوانان این مرزوبوم هم حق‌دارند مشکلاتشان حل شود و هیچ کمی از آقازاده‌ها ندارند.
امید آن می‌رود که روزی بیاید بدون سفارش کردن اشخاص به یکدیگر، جوانان و زوجین هم بتوانند. مشکلات خود را حل کنند و جان‌های خود را در راهروهای ادارات و بانک‌ها تلف نکنند و این مهم هم‌وغم تمامی مسئولان و متولیانی را می‌طلبد که همواره در برخی نشست‌ها دم از حمایت جوانان می‌زنند ولی در عمل چیزی مشاهده نمی‌شود درواقع به عمل کار برآید بهسخن‌دانی نیست.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید