09:21|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 17 بهمن 1398 - 10:33
کد خبر: 13815
جراح دندانپزشک در گفت‌و‌گو با باریش:

خشکی دهان از عوامل زمینه‌ساز بوی بددهان است

یکی از عوامل زمینه‌ساز در ایجاد بوی بددهان می‌تواند خشکی دهان باشد که خود به دلایل مختلفی به وجود می‌آید.
خشکی دهان از عوامل زمینه‌ساز بوی بددهان است

دکتر مینا بوتراب، جراح دندانپزشک در گفت‌و‌گو با سرویس سلامت باریش نیوز با اشاره به عواملی که باعث ایجاد بوی بد در دهان می شود، اظهار کرد: بوی بددهان، یک مشکل بسیار رایج است و دلایل متفاوتی دارد، بوی بدمکرر و ماندگار، معمولا به دلیل گازهایی است که توسط باکتری‌های لایه بیرونی دندان‌ها، لثه‌ها و زبان آزاد می‌شود.
وی ادامه داد: باکتری روی دندان‌ها و لثه‌ها که «پلاک» نام دارد، موجب بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان هم می‌شود. یکی از علائم هشداردهنده بیماری لثه این است که تنفس‌تان همیشه بدبو باشد یا مزه بد و ناخوشایندی در دهان داشته باشید. دندانپزشک‌ می‌تواند زمان چکاپ‌های منظم، این مشکل را تشخیص داده و درمانش کند.
بوتراب با تاکید بر اینکه تشخیص زودهنگام می‌تواند در روند درمان بیماری موثر باشد، ادامه داد: برخی از مشکلات پزشکی هم می‌توانند باعث بدبو شدن تنفس شوند از جمله «خشکی دهان» یا گزروستومیا، بیماری است که در آن، دهان شما بزاق کمتری ترشح می‌کند و موجب رشد باکتری در دهان شده و در نهایت تنفس را بدبو می‌کند.
وی تصریح کرد: خشکی دهان، ممکن است به‌خاطر بعضی از داروها، مشکلات غده بزاقی و یا تنفس مدام با دهان به جای بینی باشد. افراد سالمند، بزاق کمتری تولید می‌کنند که منجر به مشکلات بیشتری می‌شود.
این جراح دندانپزشک یادآور شد: تجویز تولید کننده بزاق مصنوعی از سوی پزشک معالج می تواند تا حد زیادی از مشکل خشکی دهان در بیمار کاسته و به نوعی مشکلات بعدی آن از جمله بوی بد دهان را برطرف کند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید