13:25|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 05 فروردین 1399 - 12:04
کد خبر: 14109
مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی در گفت‌و‌گو با باریش:

حمام تاریخی محمد بیگ خوی احیاء شد

حمام تاریخی محمد بیگ خوی پس از سال‌ها بلاتکلیفی احیاء شد.
حمام تاریخی محمد بیگ خوی احیاء شد

جلیل جباری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی در گفت‌و‌گو با سرویس فرهنگی باریش نیوز، اظهار کرد: حمام تاریخی محمدبیگ خوی پس از سال‌ها بلاتکلیفی و مشکلات حقوقی احیاء شد.

وی ادامه داد: حمام تاریخی محمد بیگ خوی از حمام‌های تاریخی و نفیس به‌جامانده از دوران قاجار است که به لحاظ وسعت و غنای معماری از مهم‌ترین حمام‌های تاریخی استان به شمار می‌رود.

جباری اضافه کرد: این حمام با توجه به مسایل و مشکلات حقوقی و مالکیتی، طی سالیان گذشته به صورت نیمه مخروبه رها شده بود که پس از پیگیری‌های مستمر اداره کل میراث فرهنگی استان از سال ۹۶ توافق لازم جهت مرمت این بنای ارزشمند به عمل آمد.

این مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: این اداره کل با عقد سه فقره قرارداد با پیمانکاران ذی‌صلاح در این حوزه و اختصاص پنج هزار  میلیون ریال  بودجه مرمتی از محل اعتبارات استانی و ملی به صورت مستمر از سال ۹۶ تا ۹۸، تا کنون نسبت به انجام مرمت‌های حفاظتی و رفع خطر اضطراری اقدام کرده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در راستای احیای این بنا تصریح کرد: « آواربرداری و حذف لایه‌های انباشت شده طی سالیان و دهه‌های متمادی، مرمت طاق و قوس‌ها و تویزه‌های ترک‌خورده و تخریب‌شده، کنوبندی و شیب بندی و ایزولاسیون پشت‌بام و هدایت آب‌های نزولی، مرمت برخی جداره‌ها و جرزهای داخل بنا و اندودبرداری و حذف لایه‌های الحاقی داخل بنا از جمله این اقدامات است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در پایان تصریح کرد: اداره کل استان در نظر دارد با ادامه این روند طی سال‌های آتی، پس از اتمام مراحل تکمیلی حفاظت و مرمت جامع، نسبت به احیای بنای حمام و اعطای کاربری متناسب با معیارهای این بنا ارزشمند و با در نظر گرفتن ملزومات و نیازهای اجتماعی و اقتصادی شهرستان خوی اقدام کند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید