15:03|دوشنبه, اردیبهشت 10 ,1403
تاریخ انتشار: 26 مرداد 1402 - 11:53
کد خبر: 18385

مصارف بالای آب کشاورزی، علت اصلی ناترازی بیلان آب دریاچه ارومیه

سرپرست حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: یکی از دلایل ناترازی بیلان آب در دریاچه ارومیه، حجم بالای مصارف کشاورزی با بهره‌وری پایین و استفاده‌های غیرمجاز است.
مصارف بالای آب کشاورزی، علت اصلی ناترازی بیلان آب دریاچه ارومیه

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز به نقل از وزارت نیرو، آخرین اقدام‌های وزارت نیرو برای احیای دریاچه ارومیه در نشست وزیر نیرو با رئیس ستاد دریاچه ارومیه مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

 

«احمد قندهاری"» سرپرست حوضه آبریز دریاچه ارومیه و رئیس حوضه آبریز ارس در این باره افزود: موضوع‌های مختلفی در این جلسه مورد بحث، بررسی و تصمیم‌گیری قرار گرفت و در همین راستا بر اتمام پروژه «بادین‌آباد» (بخشی از طرح عظیم انتقال آب به دریاچه) تا دهه فجر تاکید شد.
 

وی ادامه داد: مقرر شد تمهیدات لازم برای آبگیری این طرح و در نهایت رساندن آب به دریاچه ارومیه پیش از اتمام طرح فوق به‌منظور بهره‌برداری از بارش‌های پاییزه اندیشیده شود.
 

رئیس حوزه آبریز ارس از تکمیل سد «چپرآباد» خبر داد و گفت: باتوجه‌به اینکه سد چپرآباد آماده آبگیری است، در این نشست تأکید شد که امسال آبگیری و بهره‌برداری کامل این سد انجام شود.
 

قندهاری، علت اصلی ناترازی بیلان آب در دریاچه ارومیه را مصارف بالای بخش کشاورزی دانست و افزود: یکی از دلایل ناترازی بیلان آب در دریاچه ارومیه، حجم بالای مصارف کشاورزی و نوعاً با بهره‌وری پایین و استفاده‌های غیرمجاز است. در این باره وزیر نیرو بر کنترل برداشت‌های غیرمجاز در یک برنامه زمانی مشخص، اصلاح و اجرای الگوی کشت کم‌آب‌تر با استفاده از ظرفیت بزرگ پشتوانه مردمی، آگاهی‌بخشی به جامعه و افکار عمومی و مشارکت حداکثری مردم تاکید کرد.
 

وی خاطرنشان‌کرد: کنترل برداشت‌های غیرمجاز با در نظر گرفتن معیشت مردم، اشتغال و مسائل اجتماعی دیگر، با هماهنگی سایر دستگاه‌ها در دستور کار ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار گرفت.
 

این مسوول با اشاره به بررسی موضوع انتقال پساب‌های بهداشتی به دریاچه ارومیه در این نشست، افزود: همچنین دستورهای لازم برای تسریع در تامین و تقویت اعتبارات پروژه‌های خط انتقال ارومیه و تبریز و نیز تامین اعتبار برای اتمام تملک اراضی مخزن سد «کانی سیب» صادر شد.
 

رئیس حوزه آبریز دریاچه ارومیه، موضوع تغییر اقلیم و افزایش دمای هوا را به‌عنوان مساله‌ای جدی در جهان برشمرد و خاطرنشان‌کرد: این امر موجب شده است تقریباً همه پهنه‌های آبی جهان در معرض آسیب قرار گیرند و چالش آب و محیط‌زیست، به یک چالش بین‌المللی تبدیل شده است؛ براین‌اساس از فرهیختگان، نخبگان و متخصصان حوزه آب برای پشتیبانی و تعامل فکری دعوت می‌شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید