12:29|یکشنبه, اردیبهشت 09 ,1403
تاریخ انتشار: 01 شهریور 1402 - 11:06
کد خبر: 18388

آغاز مرحله حذفی والیبال قهرمانی آسیا؛ آزمونی سخت‌تر برای مدعیان

دور پلی‌آف مسابقات والیبال قهرمانی آسیا از امروز، چهارشنبه در ارومیه آغاز می‌شود در این دور تیم‌های مدعی نظیر ایران و ژاپن و همچنین قطر، چین و کره آزمون‌های سخت‌تری را در مسیر قهرمانی آسیا خواهند داشت، هر چند هنوز هم نمی‌توان برای این کشورها رقیب سختی در قاره کهن متصور بود.
آغاز مرحله حذفی والیبال قهرمانی آسیا؛ آزمونی سخت‌تر برای مدعیان

مسابقات والیبال قهرمانی آسیا از شنبه هفته جاری به میزبانی ۲ سالن ۶ هزار نفری غدیر و سه هزار نفری شهیدان آهن‌دوست ارومیه آغاز و ۱۷ تیم حاضر پس از انجام ۱۶ بازی در ۶ گروه این مسابقات به مرحله پلی آف صعود کردند.

 

از گروه نخست با حذف هنگ کنگ، ایران و عراق راهی مرحله بعد شدند؛ از گروه دوم هم ژاپن با قدرت پا به مرحله بعد گذاشت و تایلند دوم شد، ضمن اینکه ازبکستان از حضور در پلی آف جا ماند.
 

در گروه سوم هم تیم چین با ۲ برد سه بر ۲ مقابل حریفان به عنوان تیم اول صعود کرد و اندونزی هم با امتیاز مساوی با چین به پلی آف رسید؛ در این گروه تیم قزاقستان حذف شد.
 

در گروه چهارم این رقابت‌ها که تک بازی برگزار شد، تیم چین تایپه به برد سه بر ۲ مقابل بحرین، تیم اول گروه شد و به همراه بحرین پا در پلی آف گذاشت؛ در گروه پنجم هم قطر با ۲ برد سه بر صفر اول شد، هند در رده دوم ایستاد و به پلی آف رسید و افغانستان نتوانست صعود کند.
 

تیم‌های کره جنوبی، پاکستان و بنگلادش در گروه ششم رقابت‌ها حضور داشتند که در این گروه، تیم کره اول شد و به همراه پاکستان رده دومی به پلی آف رسید و بنگلادش هم حذف شد.

آغاز دور پلی‌آف والییال قهرمانی آسیا / آزمونی سخت‌تر برای مدعیان

آمارهایی از دور گروهی

در این مرحله تنها ۲ تیم از بین تیم‌های راه یافته به پلی آف ست باخته نداشتند که تیم‌های والیبال ژاپن و قطر را شامل می‌شد.
 

تیم‌های ایران، ژاپن، قطر و کره بیشترین امتیاز ممکن یعنی همان ۶ امتیاز را در دور گروهی بدست آوردند و چین و چین تایپه با کمترین امتیاز به عنوان تیم اول راهی دور بعد شدند.
 

در دور گروهی این رقابت‌ها، تیم‌های والیبال بنگلادش و ازبکستان هیچ ست برنده‌ای نداشتند و با ۶ ست باخته در جمع ضعیف ترین تیم‌ها قرار گرفتند؛ ضمن اینکه این ۲ تیم به علاوه افغانستان، امتیاز تیمی در دور گروهی کسب نکردند.
 

بیتشرین امتیاز کسب شده در این دور، به چین تعلق داشت که در ۱۰ ست برگزار شده ۲۲۰ امتیاز توسط بازیکنان این تیم کسب شد و ازبکستان هم با ۹۳ امتیاز کمترین امتیاز کسب شده را داشت.
 

طولانی ترین و پرامتیازترین ست دور گروهی رقابت‌ها به بازی پاکستان و کره جنوبی تعلق داشت و این ست با نتیجه ۳۲ بر ۳۰ به نفع کره به اتمام رسید.
 

کمترین امتیاز یک ست هم در دیدار تیم‌های ژاپن و ازبکستان ثبت شد، در این ست ۲ تیم فقط ۳۳ امتیاز به دست آوردند که سهم ژاپن ۲۵ و سهم ازبکستان هشت امتیاز بود؛ ضمن اینکه بیشترین فاصله امتیازی در یک ست نیز به همین دیدار تعلق داشت.
 

بیشترین امتیاز رد و بدل شده در یک بازی نیز به دیدار چین و اندونزی تعلق داشت چراکه در این دیدار ۲ تیم در مجموه پنج ست ۲۲۰ امتیاز کسب کردند که سهم چین ۱۱۳ و سهم اندونزی ۱۰۷ امتیاز بود.

آغاز دور پلی‌آف والییال قهرمانی آسیا / آزمونی سخت‌تر برای مدعیان

و اما دور پلی آف

با پایان یافتن این دور، مرحله پلی آف با یک روز استراحت تیم‌ها، از صبح چهارشنبه در ارومیه آغاز می‌شود که طبق برنامه اعلامی، تیم‌های کره جنوبی و اندونزی از ساعت ۱۰:۱۵ به مصاف هم خواهند رفت.
 

از ساعت ۱۳:۱۵ امروز هم ۲ دیدار بین تیم‌های ژاپن با بحرین و ازبکستان با قزاقستان برگزار می‌شود که مسابقه اول در مرحله پلی آف و مسابقه دوم در مرحله رده بندی تیم‌های سیزدهم تا هفدهم خواهد بود.
 

سه ساعت بعد و از ساعت ۱۶:۱۵ نیز ۲ دیدار همزمان دیگر برگزار می‌شود که در آن، تیم‌های قطر با تایلند و چین تایپه با عراق به مصاف یکدیگر می‌روند.
 

ساعت ۱۹:۱۵ نیز تیم ملی والیبال جمهوری اسلامی ایران به مصاف تیم ملی پاکستان خواهد رفت و همزمان نیز چین با هند دیدار می‌کند.
 

حریف ایران در نیمه نهایی یکی از ۴ تیم کره جنوبی، اندونزی، چین و هند خواهد بود. در مرحله اول حذفی کره جنوبی با اندونزی دیدار می‌کند و چین و هند هم رودرروی هم قرار خواهد گرفت. برنده این ۲ بازی با هم بازی خواهند کرد و تیم پیروز حریف ایران در مرحله نیمه نهایی خواهد شد.
 

برای تیم ژاپن هم چنین شرایطی وجود دارد. حریف ژاپن در مرحله نخست حذفی، بحرین است و با توجه به پیروزی احتمالی این تیم در این دیدار در مرحله نیمه نهایی باید به مصاف یکی از چهار تیم قطر، تایلند، چین‌تایپه و عراق برود. با توجه به برنامه مسابقات، مشخص است که ژاپن مسیر آسان‌تری برای رسیدن به فینال رقابت‌ها دارد؛ در حالی که از بین تیم‌های کره جنوبی، چین و ایران تنها یک تیم راهی فینال خواهد شد. /ایرنا

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید